Christian Wass + personligt varumärke = SANT

Christian Wass + personligt varumärke = SANT

Den gigantiska roll-upen bakom ryggen vågade jag knappt snegla på. Det var för overkligt, för stort att ta in att det var omslaget på min bok som prydde den. Äntligen var det dags. Äntligen var jag framme.

En pirrande lyckokänsla som jag haft under hela dagen, hade den senaste timmen börjat få ganska tuff konkurrens av nervositeten. Ståendes med min assistent Sandra utanför den inhyrda lokalen inväntade jag, lite lätt illamående av anspänningen, de första gästerna till releasefesten. Skönt att mina barndomsvänner, Peter och Svante, var de första som kom för de hjälpte mig ta udden av det värsta.

Någon timme senare var de nittio inbjudna på plats och det var dags för mig att äntra det lilla podiet. Jag hade bestämt innan att jag skulle berätta om processen kring bokens tillkomst och även att läsa ett avsnitt ur den. En idé som jag inte var så begeistrad över längre eftersom det var tveksamt om jag någonsin varit så nervös inför ett framträdande förut. Antagligen berodde det på att det nästan uteslutande var vänner och bekanta bland åhörarna och jag var lite irriterad på mig själv över att jag kände som jag gjorde. Jag hade ju sett fram så länge mot den här stunden.

Uppe på scenen med en femårig dotter, totalt befriad från scenskräck, som sidekick kändes det snart precis som vanligt när jag föreläser. Den där känslan när nervositeten släppte och det blev som det brukar har fått mig att i efterhand tänka till lite. Vad var det som just i det ögonblicket hände? För att få svaret på den frågan vrider vi tillbaka klockan några år.

Jag fick nyföretagarstöd när jag startade upp min föreläsningsverksamhet för fem år sedan. När min kontakt på arbetsförmedlingen frågade vad jag skulle ha för namn på min firma, och jag svarade Christian Wass, tittade hon oförstående på mig.
”Men, du måste väl ha ett officiellt namn på ditt företag? Något som sticker ut? Något fräckt?”
”Varför då? Det är ju jag som är hela innehållet?” svarade jag förvånat.

Genom åren har jag funderat en hel del på det där. Flera gånger har jag också varit på väg att hitta på något flashigt företagsnamn utan att i slutändan göra allvar av planerna. Det är jag glad för nu för jag ÄR det jag gör. Föreläser jag så ÄR jag Christian Wass. Skriver jag en krönika ÄR jag Christian Wass. Författar jag en bok ÄR jag Christian Wass.
Det kan vara spännande att laborera med vilken titel det står under mitt namn men oavsett titel kommer jag alltid att VARA Christian Wass.

Insikten om att jag beter och känner mig på samma sätt inför mina vänner som inför okända människor på ett företag, fick mig att slutligen inse det fullt ut. Att mitt personliga varumärke är JAG och att det är precis så jag vill ha det. Att det är precis så det måste vara.